Home > Nieuws en Agenda > Agenda > 30mrt_dd-sierag
Agenda-overzicht

5% meer omzet dankzij data-analyse online hotelreviews

  • Startdatum 30-03-2017
     
  • Tijd 13.45
     
  • Locatie Auditorium
     
  • Titel Revenue management and dynamic pricing
     
  • Spreker D.D. Sierag
     
  • Promotor prof.dr. R.D. van der Mei, prof.dr. A.P. Zwart, copromotor: prof.dr. G.M. Koole
     
  • Onderdeel Faculteit der Exacte Wetenschappen
     
  • Categorie Exacte wetenschappen
     
  • Evenementtype Promotie
     

Sierag onderzocht welke factoren een belangrijke rol spelen bij het koopgedrag van consumenten van hotelkamers, en hoe hotels optimaal met deze factoren rekening kunnen houden om hun winst te maximaliseren. Hij voerde data-analyses uit op boekingsgegevens uit het verleden, wat inzicht geeft in het boekingsgedrag van klanten. Naar aanleiding daarvan stelde hij wiskundige modellen op die hotels kunnen ondersteunen bij het bepalen van een optimale prijs voor een kamer.

Verwachtingen
Online reviews zijn een belangrijke beïnvloedende factor, maar hebben een tweezijdig effect, concludeert Sierag. Aan de ene kant hebben reviews invloed op de vraag: veel positieve beoordelingen leveren meer hotelboekingen op. Maar aan de andere kant heeft de perceptie van de prijs-kwaliteitverhouding van de klant invloed op de review of rating die hij zal geven: de verwachtingen zijn hoger gespannen bij een duurdere hotelkamer en lager bij een goedkopere hotelkamer.

Op de lange termijn kan het dus in het voordeel van het hotel zijn om zijn prijs voor een hotelkamer laag te houden. De klant zal dan een positievere beoordeling geven, omdat hij een betere prijs-kwaliteitverhouding ervaart. Meer positieve online reviews en een hogere rating resulteren vervolgens in een hogere vraag naar het hotel, wat op de lange termijn hogere inkomsten oplevert.

Meer informatie over dit proefschrift in PURE
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam

spamfuik@vu.nl